Za hranice animace: Voděná loutka v českém filmu. Tak se jmenuje nová výstava v Severočeském muzeu v Liberci, kterou pořadatelé uchystali ve spolupráci s organizátory filmového festivalu Anifilm. Expozice jako první uceleně zkoumá fenomén voděných loutek v české kinematografii. K vidění bude od 14. března do 2. června ve Velkém sále v přízemí muzea a doplní ji doprovodný program. Expozice je předvojem festivalu ANIFILM 2024
K vidění budou nejen samotné loutky, ale také dekorace, celé scény, výtvarné návrhy, skici či filmové plakáty od výtvarníků a výtvarnic, jakými jsou Jan Švankmajer, František Antonín Skála, Jakub Dvorský či Bára Čechová.
„Je zajímavé, jak natáčení s divadelními loutkami prostupuje českou kinematografií. Objevuje se hned na začátku třicátých let dvacátého století, kdy se na plátno dostává divadelní dvojice Spejbl a Hurvínek,“ řekl kurátor výstavy David Kubec. „Přes kultovní filmy Jana Švankmajera a televizní loutky, iluzivní i neiluzivní, se výstava překlene do současné kinematografie. Tam už na diváky čekají známé loutky z filmu Kuky se vrací nebo Malý pán, ale také rarity, jako jsou charaktery z pozapomenutého filmu Chcípáci, který natočil divadelní soubor Buchty a loutky.“
Výstava vedle zlomových filmů, klíčových tvůrců a moderních přístupů mapuje i technologickou šíři voděných filmových loutek. Zahrnuty jsou klasické marionety voděné shora, spodové loutky jako maňásci či javajky, neiluzivní loutky, ale i loutky větších rozměrů, které herci ovládají zezadu či zevnitř. Loutky pocházejí povětšinou z Muzea loutkářských kultur v Chrudimi, dále z České televize, Muzea Cheb, část je ze soukromých sbírek a mnohé z loutek jsou vystavené úplně poprvé.
Výstava je časově sladěná s premiérou loutkového filmu Velký pán a tematicky rezonuje také s festivalem Anifilm, který se v Liberci koná 7. – 12. května a s voděnou loutkou počítá jako s jedním z témat nesoutěžníhofilmového programu.
Více informací o výstavě si můžete poslechnout v reportáži Českého rozhlasu: