V pátek 4. března uvede Dicadlo Radost Brno přeloženou premiéru čtveřice hudebních pohádek autorů Jaroslava Uhlíře (hudba) a Zdeňka Svěráka (veršovaná libreta) Budulínek 2004, Červená Karkulka 2005, O dvanácti měsíčkách 2007 a O Šípkové Růžence 2008. Tyto hudební pohádky vznikaly postupně pro hudební televizní pořady pro děti Hodina zpěvu. V roce 2016 vyšly společně na písňovém albu nazvaném OPERKY.
Spojením Šípkové Růženky, Červené Karkulky a O dvanácti měsíčkách vznikl filmový scénář pro pohádku Tři bratři. Film natočil Jan Svěrák a premiéra byla v roce 2014.
Požádali jsme o souhlas uvést Operky jako ucelenou inscenaci, potěšil nás souhlas pana Jaroslava Uhlíře k instrumentaci hudby i jeho uspokojení nad tím, že chceme Operky uvést takto kompletně. Šestice herců bude tedy na jevišti nejen hrát a zpívat pohádky, ale vytvářet i malý orchestr.
Dalším inspiračním zdrojem pro inscenaci byla zejména ilustrační tvorba paní Vlasty Baránkové, významné brněnské výtvarnice, malířky a excelentní ilustrátorky mj. téměř všech knižních vydání „zpěvníků“ obou autorů. Jejich knížky si už skoro bez ilustrací paní Baránkové nelze představit. Také ona velmi vstřícně a ochotně souhlasila se svou účastí na této inscenaci – scénografii Pavla Hubičky doplňují loutky i scénické prvky, vycházející z ilustrací, kreseb i grafiky Vlasty Baránkové, jejíž ateliér je významným také pro inscenační podobu Operek.
„Děti ty písně znají UŽ a dospělí JEŠTĚ.“ Jaroslav Uhlíř
Zdeněk Svěrák
Původně učitel, dnes úspěšný a po právu ctěný scénárista, dramatik, herec, autor písňových textů, spisovatel… ale i významná osobnost Centra Paraple, které v r. 1994 spoluzakládal, nositel mnoha ocenění literárních (Několikanásobná Magnezia litera), divadelních (Thálie), filmových (r. 1996 za film Kolja rovnou Českého lva, Zlatý glóbus i Oscara.) Další dva „lvi“ následovali…
Jeho jméno je symbolem moudrosti, laskavého a chytrého humoru, neutuchající hravosti, a optimismu.
„Jako jsou dlouhohrající desky, tak já mám dlouhohrající přátelství. Uhlíř je velice dlouhohrající…“ (Z. S.)
Jaroslav Uhlíř
Skladatel filmové i populární hudby, herec, zpěvák, moderátor, klavírista. Má na svém kontě např. hudbu k filmům Ať žijí duchové, Vrchní, prchni!, Lotrando a Zubejda, S čerty nejsou žerty, k písni J. Schelingera Holubí dům, také hudbu k písni Ani k stáru, která je součástí filmu Vratné lahve.
Několik set písniček, které spolu se Zdeňkem Svěrákem vytvořili, je určeno především dětem, ale nejsou výhradně pro ně; optimismem nabíjejí i dospěláka.
„Náhodou jsme se setkali a pasujeme k sobě…“ (J. U.)
Jiří Hajdyla
Pochází z Ostravy z herecké rodiny, vystudoval Katedru alternativního a loutkového divadla DAMU v Praze. Po absolutoriu nastoupil do divadla Husa na provázku, kde hrál pět let, následně hrál dalších šest let v kladenském Divadle Lampion. Během této doby začal sbírat režijní zkušenosti na pražské nezávislé scéně. Od roku 2019 působí jako režisér na volné noze. Mezi jeho nejvýraznější režijní spolupráce patří např. režie hry S. Rushdieho Harún a moře příběhů v Divadle F. X. Šaldy v Liberci (2019), divadelní adaptace románu klasické Verneovky 20 000 mil pod mořem pro divadlo Lampion (2020) nebo akční komedie Babička drsňačka v Západočeském divadle v Chebu (2021). Kromě režie se věnuje také světelnému designu a působí jako herecký pedagog. Režie inscenace Operky je jeho prvním setkáním s Divadlem Radost.
Vlasta Baránková
Žije v Brně, je absolventkou SUPŠ a její výtvarná tvorba se od počátku vyznačovala širokým rozsahem. Věnovala se tvorbě hraček, loutek, grafice, kresbě, malbě – ale už od devadesátých let se středobodem její tvorby staly knižní ilustrace. Dnes je známou excelentní ilustrátorkou více než stovky především dětských knih, (jen namátkou: pohádky bratří Grimmů, Skácelovy verše pro děti, Karafiátovi Broučci, Cibulovy Francouzské pohádky, knížky Markéty Zinnerové, Jana Wericha…) z nichž mnohé vyšly i v zahraničí, spolupracuje s prestižními nakladatelstvími.
Bez ilustrací Vlasty Baránkové si už nedovedeme představit ani nejrůznější vydání knížek pro děti Zdeňka Svěráka a Jaroslava Uhlíře. Její souhlas ke spolupráci na výtvarné podobě Operek Divadlo Radost přijalo s velkým potěšením. Součástí scénografie budou tedy ilustrace, projekce z grafické tvorby i fragmenty z malířské tvorby paní Baránkové.
„Je štěstím pro svět dětské literatury, že onou volbou srdcem i rozumem se Vlastě Baránkové stala právě ilustrace.“ (Martin Reissner)